
Genesis dhe Globalizmi
Nga Altin Topi
Shekulli Maj 2003
Konflikti qe ka shoqeruar historine e njerezimit eshte biblik, ka ardhur ne ditet tona me historine e dy vellezerve, Kainit dhe Abelit. Ne “Genesis”, pa shpjeguar se cfare u tha midis vellezerve, tregohet qe Kaini i revoltuar me vellane, Abelin, ne vrull te zemerimit e vrau ate. Studiuesit e Bibles te hebrenjve kane dhene shpjegime te ndryshme per shkaqet e nje vllavrasje te tille. Nje nga hipotezat e zenkes eshte ekonomike: vellezerit nuk ishin te kenaqur me ndarjen e pasurise qe kishin bere ne fillim. Nje tjeter hipoteze e mundeshme: pasuria ishte ndare sic duhet, por vellezerit nuk binin dakord se ku duhej te ndertohej tempulli, qe simbolizonte besimin dhe identitetin kultural te cdo njerit; secili donte te ndertonte nje tempull, ne anen e tij te truallit, duke trasheguar i vetem emrin e familjes. Pra, permbledhurazi, luftohej per pasuri dhe identitet, per legjitimizimin e tyre ne kurriz te njeri-tjetrit.

Historia e dy vellezerve mbart te gjithe ngarkesen emocionale, simboliken kuptimplote te natyres njerezore, e njekohesisht eshte interpretimi primordial i konflikteve qe vazhdojne te gjakosin edhe sot boten, sic eshte konflikti midis hebrenjve e palestinezve, shqiptareve te Kosoves e serbeve, etj. Llogjika qe vazhdon t’i ushqeje keto konflikte eshte elementare: “Une duhet te jem zot i tempullit qe legjitimizon identitetin tim, me te gjitha privilegjet politike-ekonomike qe rrjedhin nga ky zoterim. Perndryshe, politikisht dhe ekonomikisht do te jem nen grushtin e tjetrit.” Njerezit per te ruajtur identitetin, per te qene zoter te shtepise te tyre, per te mos mbetur rrenjeshkulur luftojne e japin jeten e tyre. Baladat, legjendat, mitet, heronjte, qe reflektojne kete konflikt te vjeter i humbasin fillesat e tyre diku thelle ne ujdhesat e kujteses kolektive. Deri me sot dukej sikur asgje nuk ka mundur t’a ndryshoje simboliken e grindjes vllavrasese te Kainit me Abelin, njelloj si ne zanafillen e njerezimit.
Tendenca e re e njerezimit sot eshte globalizimi, ku konfliktet qe nuk i gjendet zanafilla, nuk mund te mbeten ne sirtaret e historise si dosje te hapura “zenkash” te pazgjidhura. Koha ka treguar se po “te harrohen” keto konflikte qe nuk i dihet zanafilla, ato kthehen mbrapa me force hakmarrese me efektin e nje bumerangu. Nje amnezi historike “e qellimeshme”, jo vetem qe ndikon negativisht ne sigurine e pergjitheshme, ne ekonomite e vendeve qe e kane konfliktin ne shtepine te tyre, por edhe ne sigurine e per pasoje, edhe ne ekonomite e mbarevajtjen e fqinjeve e te vendeve qe mund te jene me mijra kilometra larg. Ndikimi qe ka mbajtja ndezur e konflikteve te klasifikuara si “pazgjidhje”, ne ekonomite lokale e ekonomine globale ne pergjithesi, doli qarte ne fjalimin qe mbajti Ariel Sharon ne parlamentin izraelit. Kryeministri izraelit per here te pare pranoi se: “Ideja qe akoma mund te mbahen 3.5 milion palestineze nen pushtim, – po, ju ndoshta mund te mos e pelqeni fjalen, por cfare po ndodh eshte pushtim, - eshte keq si per Izraelin ashtu edhe per palestinezet, eshte keq per ekonomine e Izraelit.” Padyshim, kjo shkaktoi nje peshtjellim si ne kabinetin e tij, ashtu edhe ne partine e tij likude. Befasia per mua, ashtu si per shume te tjere, ishte e mirepritur, e pelqyeshme, e shoqeruar me nje deshire hulumtuese per te analizuar shkaqet e nje deklarate te tille.

Te gjithe e njohim Ariel Sharon, si ish-gjenerali “grusht-hekur”, arkitekti kryesor i shtrirjes se kolonizimeve izraelite ne zemer te territoreve e qendrave urbane palestineze. Ai fitoi zgjedhjet si kryeminister, duke siguruar publikun se ai do t’i kthente Izraelit me llogjiken e nje gjenerali, sigurine e dikureshme, duke mos hequr dore nga kontrolli izraelit i vendeve te shenjta per hebrenjte, Xhudean dhe Samarian. Kurse kesaj rradhe ai deklaron: “Te mbash ne kontroll 3.5 milion palestineze nuk mund te vazhdoje pergjithmone. Ju doni te mbeteni ne Xhenin, Nablus, Ramallah dhe Betlehem?” Sa i besueshem mund te jete Sharoni me nje deklarate te tille ? Para se t’a konsiderosh nje “bllof”, duhet te marresh ne konsiderate nje sere faktoresh. Arial Sharon eshte 75 vjecar ai po mendon per posteritetin, si do te shkoje figura e tij ne histori. Ai ka shembuj pararendesit e vet, Beginin, gjithashtu ultrakonservatore, Rabinin ish-gjeneral, qe pasi provuan te gjitha metodat e tjera, e pasi deshtuan, konkluduan se duhet te provonin nje alternative tjeter, duke ndruar keshtu kursin e historine ne marredheniet me palestinezet e boten arabe. Ato u ulen ne tryezen e bisedimeve. Ai ka shembuj nga bota, udheheqes shtetesh qe hyne ne histori si reformatore, si Gorbacovi ne Rusi e Klarku ne Afriken e Jugut.

Nje arye tjeter qe Sharoni e vlereson seriozisht, eshte opinioni publik izraelit, qe sic kane treguar sondazhet e herepashereshme nga institutet me te besueshme lokale e boterore, ka pleqeruar idene se, palestinezet duhet te gezojne te drejten legjitime per te pasur shtetin e tyre te pavarur, plotesisht te ndare nga Izraeli e ne fqinjesi te mire me te. Pragmatizmi politik i Sharonit i ka rrenjet ne te kuptuarin gjithnje e me te thelle te rolit qe ka nevoja e sigurise per Izraelin, per vitalizimin e ekonomise, koezionin, ngjizjen e publikut hebre brenda dhe jashte Izraelit qe e shohin si domosdoshmeri paqen me palestinezet. Shkak tjeter per kete konvertim te Sharonit, eshte ruajtja me cdo kusht e aleances me strategjike te Izraelit, me SHBA-ne. Pra, duke analizuar kete zinxhir shkaqesh e arsyesh perse Sharoni kesaj rradhe nuk tregon grushtin e hekurt te nje gjenerali, por prezantohet me llogjiken pragmatiste te nje politikani, arrin ne konluzionin se deklarata ne fund te fundit eshte e lidhur drejtperdrejte me ekonomine e Izraelit. Nga ana tjeter, mbajtja hapur e vatres se konfliktit, ka nje “efekt dominoje” ne Lindjen e Mesme, duke arritur skajet me te largeta te globit, perfshire keto Ameriken. “Efekti domino” tani nuk eshte si ne Luften e Ftohte, ideologjik, por kryesisht ekonomik, duke ndikuar kryesisht ne ekonomine globale. Globalizmi eshte menyre e re te menduari, nuk mendon per tempujt me kokefortesine primordiale, konceptimin primitiv te identitetit. Por globalizmi as nuk kerkon t’i rrezoje tempujt e identiteteve mijravjecare. Ai i shndrron ato ne qendra peligrinazhi per t’i vellazeruar njerezit ne nje komunitet te madh qe bashkepunon e jep e merr resiprokisht kulturalisht dhe ekonomikisht. Ekonomia e nje vendi ne kuadrin e globalizmit nuk i nenshtrohet “zakoneve te zemres”, nuk influencohet nga emocionet qe i kane rrenjet thelle ne histori. Cdo shoqeri qe kerkon prosperitet ekonomik ne klimen e re financiare mbareboterore, duhet te zgjedhe nje balance te shendeteshme midis pjesemarrjes ne ekonomine globale dhe ruajtjes se tempullit, identitetit te vet. Per t’i mbijetuar forcave te verbeta homogjenizuese-transformuese, qe standartizojne e kontrollojne tregjet financiare e ekonomite e vendeve, cdo vend i vogel apo i madh, duhet te marre pjese me versionin e tij, “brand-in” e tij me kompetitiv kapitalist te perfaqesimit te vetes ne bote.

Vetevetiu, duke analizuar konfliktin izraelo-palestinez, per analogji te shkon mendja tek konflikti tjeter ne Ballkan, qe drejtperdrejte na prek ne shqiptaret ne pergjithesi, konflikti serbo-kosovar. Paralelizmi eshte i goditur ne shume aspekte. Fjalet e Sharonit, nese do te ndryshonim disa emertime, e numrin e popullsise nga 3.5 milion ne 2 milion, do te tingellonin shume reale kater vjet me pare. Serbet ne Kosove ishin nje force pushtuese qe mbante nen zap nje popullsi te tere shqiptare, kosovaret 2 milionesh.


Ashtu si Sharoni, qe e njohu zyrtarisht per here te pare “pushtimin izraelit” mbi territoret palestineze, do te vije nje dite, qe edhe serbet e udheheqesit e tyre te bejne te njejten gje, te detyrohen te ulen ne tryezen e bisedimeve e sebashku me kosovaret, te marrin hapa vitale per te krijuar nje atmosfere besimi reciprok per te shkuar drejt krijimit te dy shteteve fqinje krejtesisht te pavarur nga njeri-tjetri. Cfare do te behet me tempujt qe serbet do lene mbrapa ne Kosove, si manastiret e Decanit, Gracanices, Pejes? Pergjigje eshte e thjeshte, le te mbeten qendra pelegrinazhi fetar e monumente historike. Serbet te vine e t’i vizitojne sa here te duan, kerkush nuk ka perse t’i ndaloje, aq me teper qe ato kane nje minoritet te konsiderueshem ne Kosove. Kosovareve i intereson, njelloj si palestinezet, qe jane konsideruar si ruajtesit me te mire te tempujve hebrenj ne territoret e tyre, t’i mbajne, e t’i ruajne keto monumente historike, pa “i hyre ferra ne kembe”. Turizmi serb, i ngjashem me ate hebre apo te vendeve te tjera, ne vende te shenjta per serbet, do te ndihmoje ekonomine e Kosoves. Per te arritur ne kete pike, shqiptaret e Kosoves e serbet jane me afer se kurre ne histori. Tani i duhet nje “broker”(ndermjetes) i hapjes, sheshimit te rruges te tyre drejt paqes, e vullneti i mire nga te dyja palet. Perderisa vendeve te fuqishme si SHBA apo BE, qe i japin forme e drejtim globalizmit sot ne bote, i intereson te zgjerojne tregjet e tyre ekonomike-financiare duke futur ne gjirin e tyre Serbine e Kosoven, mund ta luajne ato kete rol, ashtu sic po bejne me izraelitet dhe palestinezet.

No comments:
Post a Comment