Thursday, May 8, 2008

Art/Muzike


Improvisation (second part)
DVD Booklet

Jammin’ The Blues

Some of the most vivid and rare portrait of jazz musicians in action during the 1930s and 1940s came in the form of the Hollywood movies and the so-called “soundies”, stand-alone shorts of the big bands that were packed with feature films. Frequently, popular bands such as those of Duke Ellington, Count Basie, Jimmie Lunceford, Woody Herman, Jimmy Dorsey and Glenn Miller were the biggest draws of the otherwise mostly forgettable films in which they appeared. However, as valuable as these music sequences 60 and 70 years ago might be, they are remembered partly for their Hollywood embellishment rather than for probing for the music itself or its creators on a deeper level.

Tuesday, May 6, 2008

Art/Muzike


Improvisation (first part)
DVD Booklet

In July 2, 1944, Norman Granz presented a jazz concert (actually a series of glorified Jam Sessions) at the Philharmonic Auditorium in Los Angeles; thus, the name Jazz At the Philharmonic(JATP as it was labeled by the media).

JATP was the forerunner of the outdoor jazz festivals as well as jazz concerts in classical concerts.

Another important factor was that the concert was recorded and released unedited commercially and the recording engineer, dressed in military uniform and acting for the AFN radio was also a great man by the name of Jimmy Lyon, the founder of Monterrey Jazz Festival.

Art/Muzike


Te jesh muzikologu i parė shqiptar
Nga Dr. Rexhep Munishi
Burimi: www.kinemajashqiptare.com
Mars 17, 2008


Pėr njerėzit qė kanė dhėnė kontribut tė vecantė dhe rezultate tė shėnuara nė fusha tė caktuara shkencore nuk mjaftohet sė shkruari. Punėt e tyre bėhen objekt hulumtimi e studimi nė forma tė ndryshme. Njė personalitet i rendit tė parė tė shkencave albanologjike pa dyshim eshte Ramadan Sokoli. Nga vitet gjashtėdhjetė (nė kohėn kur isha student i Akademisė sė Muzikės nė Beograd) isha njohur dhe i kisha konsultuar dy vepra tė Ramadan Sokolit: “Folklori muzikor shqiptar” dhe “Veglat muzikore tė popullit shqiptar”, mė pas gradualisht vazhdova tė njihesha edhe me tėrė veprimtarinė tjetėr tė tij. Por takimi ynė i parė fizik ndodhi nė Tiranė, nė shtator tė vitit 1995, nė banesėn e tij tė “famshme” “bodrumin-muze”. Unė kisha shkuar si anėtar i Jurisė sė Festivalit Folklorik Kombėtar qė atė vit u mbajt nė Berat. Nga ai takim, lidhjet tona u bėnė shumė tė afėrta si profesionale e po ashtu edhe miqėsore.

Art/Muzike


Një ekspeditë folklori në Shqipërinë komuniste
Oliverta Lila
Gazeta Shqiptare 04/03/07


Në vitin 1975, një grup folkloristësh gjermanë do të nisnin aventurën nëpër Shqipëri. Të ngarkuar me mjetet e nevojshme, do të shkelnin fshatra të thellë në kërkim të mbledhjes së këngëve popullore. Ishte një punë që e kishin bërë edhe në vende të tjera. Por ashtu siç ata e përshkruajnë më vonë, nëse pjesë të historisë, gjeografisë dhe zakone të Shqipërisë bëheshin të ditura nëpër raporte udhëtimesh që mbanin diplomatët e përfaqësive të huaja, folklori kishte mbetur një njollë e bardhë. Me dëshirën për të eksploruar diçka të re, Doris e Erich Stockmann së bashku me Ëilfried Fiedler mbërrijnë në Shqipëri. Të shoqëruar nga profesor Ramadan Sokoli dhe Albert Paparisto, si pjesë e palës shqiptare, për 3 muaj ata do të shkelnin pjesën jugore të Shqipërisë. Kjo ishte ekspedita shqiptaro-gjermane e vitit 1957. Atëherë, prof. Sokoli ishte vetëm 37 vjeç e në hapat e para të marrjes me folklorin. Ndërsa sot, me peshën e viteve mbi supe e kujton si një eksperiencë shumë interesante.

Tuesday, April 29, 2008

Art/Muzike


Switzerland and the Balkans

Thomas Burkhalter *
05.05.2007
Source: http://www.norient.com

New Networks for a New Local Music

A plea for more intercultural musical exchanges between Switzerland and the Balkans, presented at the International Symposium «Urban Music in the Balkans» in Tirana 2006.

When it comes to music from the Balkans, most of the concert organisers, music journalists and audiences in Switzerland ask for musical «diversity». They select certain musicians and ensembles, which they believe to be traditional. Or they jump on the latest trends in club culture, and book DJ’s and producers who melt electronic beats with «traditional» Balkan melodies and instruments. The losers are – as elsewhere in the world of music - the musicians and composers who try to create more complex, contemporary, well developed musical languages. And: The musicians who do not know how to sell themselves, how to network successfully, how to contact foreign arts councils.

Monday, April 28, 2008

Art/Muzike


The International symposium “Urban Music of the Balkans“ The Documentation and Communication Center for Regional Music in Durres (Albania), September 28-October 1, 2006

Selena Rakočević
October 21, 2006.
Source: New Sound at www.newsound.org.yu

In the process of intense “Europeanisation”, which for the citizens of southeastern Europe has in recent years gone beyond mere current politics, taking the shape of a distinct struggle for a “better life”, whose outcome is within reach and which, as was formulated in one of the oft repeated phrases, “can and should be led by each one of us”, the idea of the Balkans as a unique cultural area has attained a new vigor. After the winds of war at the end of the 20th century, and in spite of the still unresolved Kosovo issue, the Balkans as a region in which models of multicultural social communities have existed for centuries, has once again become a metaphorical (yet also real) area which has something to offer to Europe and the world.

Friday, April 18, 2008

Syri i Fotografit


Bote Materiale – Shqiperia e sapo dale nga Izolimi
Nga Altin Topi

Material World u konceptua si ide dhe u botua ne 1994 si nje liber i ilustruar me te dhena te marra nga ekspertet e OKB-se dhe te Bankes Boterore, dhe foto kryesisht te realizuara nga Peter Manzel dhe prej nje grupi fotografesh. Iniciatori dhe autori i librit eshte vet Peter Manzel. Shifrat dhe fotografite deshmojne per larmine e arkitektures te banesave, “landscape”-it perreth, madhesise te familjeve, veshjeve, etj. Mbi gjithshka, te impresionon dramaticiteti i prezantimit te inventarit material te orendive te shtepise, prej objekteve me te vogla, deri tek ato me te medha, te ekspozuara shumica perpara banesave perkatese.